Pesta Wau di waktu malam

Saturday, April 03, 2010 4 Comments

Assalamualaikum & hai..

Beberapa hari yang lepas aku berkesempatan ke tepi pantai kat kampung aku. Sekarang ni pihak berwajib dah pasangkan lampu spotlight kat situ, jadi kalau malam2 jadi sangatlah cerah sehingga mengganggu orang yang nak buat projek. Tak ke bagus tu..hehe. Selain tu orang ramai pun dah mula berpiknik tak kira siang atau malam. Bukan aje budak muda, tapi famili2 pun ada datang.


Kampung aku kat Kemaman ni memang dah sinomin dengan permainan wau. Kalau petang2 aje mesti korang boleh tengok macam2 jenis wau sedang berjoget2 kat langit. Pandang timur, selatan, barat & utara semua boleh tengok ada wau. Kalau petang2 macam ni seronok duk layan angin sambil makan kerepok lekor kat beranda rumah. Pastu ada pulak air teh o panas. Pergh…layan…. Kalau bosan boleh pergi pantai layan jiwang kat sana.haha

Dua tiga menjak ni ada fenomena baru kat kampung aku iaitu bermain wau waktu malam kat tepi pantai. Punyalah ramai yang datang macam ada pesta pulak. Yang bestnya ialah diorang letak lampu kat wau diorang tu. Macam2 warna boleh tengok. Sangat lawa. Kalau korang tengok gambar kat bawah takde la nampak sangat sebab susah aku nak ambil gambar bulan yang tinggi di langit malam tu. Tapi kalau nak rasa pengalamannye kena la datang kampung aku kat Kijal, Kemaman, Terengganu ni. Best!




Disebabkan malam ni ialah malam Jumaat, maka orang yang datang tu lebih la sikit sebab esok ramai yang cuti. Banyak jugak nelayan kecil yang tak turun ke laut sebab sekarang tengah musim ombak besar. Jadi kebanyakan diorang habiskan masa lapang dengan bermain wau. Nanti sampai masanya akan datang musim main gasing pulak.

Itu lah keistimewaan Terengganu..hehe

Salam dari budaksepet,






Astromas

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

4 comments:

wan dh blh jadi duta pelancongan da....hihi. seems that u have a blast there

Astromas said...

Hoho...pomot2... Meh2 datang Teganu...hehe

waa...mmg best..huhu

erie said...

memang best lol..ingat zaman budak2...kat kampung amber main wau petang..angkat tak angkat pagi besok pulok....
siap wau bertukar arah lagih waktu pagi...

Komen terhangat

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails

Pages - Menu