Ujian Darah

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Pengenalan
Dalam badan manusia, terdapat lebih kurang 5 hingga 6 liter darah mengalir dalam satu sistem peredaran darah yang lengkap. Isipadu darah ini akan mengisi lebih kurang 4 botol besar air berkarbonat 1.5L dan mewakili 8% daripada berat badan.


Darah yang kita lihat adalah berwarna merah pekat dan kadang-kala merah-kebiruan. Ini adalah bergantung darimana punca darah tersebut iaitu sama ada dari arteri (beroksigen=merah) atau vena (kurang oksigen=biru). Namun untuk mengenal pasti warna darah yang mengalir sama ada dari arteri dan vena adalah agak sukar. Ianya memerlukan pengalaman dan pemerhatian yang teliti. Maka tidak semua doktor dapat membezakan antara warna darah ini.


Namun tahukah anda bahawa darah kita umumnya terdiri daripada cecair yang jernih? Sekitar 55% daripada darah adalah dari plasma yang terdiri daripada 90% air. Jadi dari mana warna kemerahan itu wujud?


Warna merah pada darah adalah disebabkan kehadiran sel darah merah (erythrocyte/red blood cell) yang merangkumi 45% daripada jumlah darah. Sel darah merah (selepas ini disebut RBC) berfungsi untuk mengankut oksigen yang diambil daripada peparu untuk dihantar keseluruh anggota badan yang memerlukannya. Tisu badan akan menggunakannya untuk menghasilkan tenaga, lalu menghasilkan karbon dioksida (CO2) sebagai hasil sampingan. CO2 tersebut akan diangkut oleh sel darah merah ke peparu untuk dihembuskan keluar dari badan. Urusan pengangkutan ini dijalankan oleh satu komponen dalam RBC yang dipanggil hemoglobin.

Sekitar 1% daripada darah adalah terdiri dari sel darah putih (leukocyte/white blood cell) dan platlet (platelet). Sel darah putih (selepas ini disebut WBC) memainkan peranan yang penting dalam melawan jangkitan kuman dalam badan. Kekurangan WBC menyebabkan sesorang itu mudah terdedah kepada penyakit yang disebabkan oleh serangan kuman. Orang yang mempunyai bilangan WBC yang normal akan berupaya melawan dan membunuh kuman yang masuk ke dalam badan.

Platlet boleh disebut sebagai serpihan2 sitoplasma sel lain. Platlet membantu dalam pembekuan darah. Kekurangan platlet biasanya menjadi tanda kepada serangan denggi. Namun terdapat beberapa penyakit lain yang menyebabkan platlet berkurang dalam darah.

Darah kita adalah sedikit alkali iaitu pada pH 7.35 hingga 7.45. Suhunya pula sedikit tinggi dari suhu badan iaitu pada 38 darjah celcius.


Darah Membantu Doktor Melakukan Diagnosis


Para doktor banyak bergantung pada ujian darah untuk membuat diagnosis akan sesuatu penyakit. Darah boleh digunakan untuk menilai keadaan dan fungsi sesuatu organ lain tanpa perlu mengambil tisu organ tersebut. Sebagai contohnya, keadaan hati boleh dinilai pada ujian darah dengan melihat pada nilai enzim dan protein dari hati yang berkumpul di dalam darah. Kelenjar tiroid juga boleh dinilai berdasarkan paras hormon tiroid tanpa memerlukan doktor mengambil sedikit tisu tiroid (biopsi) untuk pemeriksaan. 


Pelbagai jenis pemeriksaan darah boleh dilakukan di hospital. Antaranya adalah seperti berikut:


1.  Complete/Full Blood Count. 
Biasa disebut sebagai CBC/FBC, ianya adalah antara ujian darah yang paling kerap dilakukan di hospital. Ujian ini melibatkan pengiraan kesemua komponen darah (RBC, WBC, platlet). Ujian ini dimulakan dengan doktor mengambil sampel darah pesakit (kebiasaan dari lengan), kemudian menghantarnya ke makmal untuk diperiksa oleh juruteknologi makmal perubatan (medical lab technologist, MLT). MLT akan menggunakan satu mesin yang akan memeriksa sedikit dari darah tersebut yang mengambil masa lebih kurang seminit.

Ujian FBC akan menghasilkan data jumlah bilangan RBC dan bilangan hemoglobin-nya. Turut diambil kira ialah saiz RBC tersebut. Jika ianya kecil dari normal menandakan pesakit tersebut mengalami anemia yang disebabkan oleh kekurangan zat besi (iron-defficiency anemia) . RBC yang besar dan berbentuk oval menandakan anemia yang disebabkan oleh kekurangan folic acid atau vitamin B12 (pernicious anemia). RBC yang tidak normal mempunyai bentuk seperti bulan sabit, rod, lonjong dan sebagainya. 

FBC juga akan menilai bilangan WBC di dalam darah. Bilangan yang tidak normal bagi komponen WBC (terdapat 5 komponen WBC: basophil, eosinophil, neutrophil, lymphocyte & monocyte) memerlukan doktor melakukan penelitian seterusnya. Darah akan diletak di bawah mikroskop untuk melihat akan karakteristik WBC yang mementukan jenis penyakitnya. Sebagai contoh, kehadiran banyak WBC yang tidak matang mencadangkan penyakit leukemia.

Paras platlet dalam darah menentukan sama ada seseorang itu mungkin mengalami masalah pembekuan darah atau tidak. Pembekuan darah adalah sangat penting sebagai salah satu mekanisma pertahanan yang membantu mengelakkan kehilangan darah yang berlebihan ketika luka dan mengelakkan kemasukkan bendasing melalui luka dengan cara menyembuhkannnya. Platlet yang banyak dalam darah (thrombocytopenia) boleh menyebabkan pembekuan darah yang tidak normal yang mungkin menyebabkan salur darah di otak tersumbat yang membawa kepada strok.

Antara komponen ujian FBC ialah:
1. Kadar hemoglobin dalam RBC : normal 14-17g/dL (lelaki) dan 12.5-15g/dL (perempuan)
2. Hematocrit (peratusan bilangan RBC dalam darah) : normal 42-52% (lelaki) dan 36-45% (perempuan)
3. Mean corpuscular volume, MCV (purata isipadu per RBC) : diukur dalam femtoliter, normal 86-98 femtoliter.
4. Bilangan WBC : normal 4500 hingga 10500 per mikroliter
5. Bilangan platlet : normal 140,000 hingga 450,000 per mikroliter
6. Mean platelet volume, MPV (purata isipadu platlet) : 7 hingga 10 femtoliter



2. Reticulocyte Count
Reticulocyte adalah RBC yang tidak matang dan baru terbentuk. Reticulocyte merangkumi 1% daripada jumlah RBC. Jumlahnya akan meningkat apabila badan memerlukan lebih banyak RBC, contohnya ketika anemia. Sumsum tulang bertanggungjawab menghasilkan reticulocyte. Maka bilangan reticulocyte dalam darah menentukan akan fungsi sumsum tulang adalah normal atau tidak.


3. Blood Typing
Blood typing adalah satu ujian darah yang ringkas, bertujuan untuk mengetahui jenis darah seseorang itu sama ada  A, B, O atau AB. Jenis darah ditentukan berdasarkan kehadiran protein pada permukaan RBC. Tindak balas protein tersebut dengan antibodi yang diberikan menentukan jenis darah. Adalah penting untuk mengetahui jenis darah sebelum melakukan pendermaan darah. Penerimaan darah yang tidak sesuai akan menyebabkan kematian.


4. Bleeding time & ujian pembekuan lain.
Keupayaan darah untuk membeku boleh ditentukan dengan menguji masa darah untuk membeku. Ujian ini dijalankan dengan cara doktor membuat luka kecil pada  lengan  pesakit. Masa untuk darah membeku diambil.  Ujian ini bertujuan untuk menguji fungsi platlet sama ada normal atau tidak.

Terdapat ujian lain yang digunakan  untuk menguji fungsi protein yang terlibat dalam pembekuan. Antara ujian tersebut ialah Prothrombin Time (PT) dan Partial Prothrombin Time (PTT). Paras faktor pembekuan seseorang juga boleh ditentukan.

5.  Ujian Tulang Sumsum. 
Kadang kala, ujian terhadap tulang sumsum perlu dilakukan untuk mengetahui sebab sel darah menjadi tidak normal. Ujian ini melibatkan pengambilan sampel tulang sumsum, kebiasaannya dari tulang pinggul (iliac crest) dan tulang dada/sternum. Bagi kanak-kanak, sampel biasanya diambil dari tulang keting (tibia) di kaki.

Wallahualam.

Comments

Bidadari Puteh said…
Bagus info ni.. Walaupun sy hanyalah guru tadika tapi semua orang boleh belajar info yg sgt berguna.
good info. myb boleh explain untuk istilah pula selepas ini. sebab saya ada buat ujian darah, doc explain semua ok. tapi saya nak tahu detail HGB, HCT,MCV, MCHH, RDW, PCT, PDW dan sebagainya. tapi xreti baca.
suka kongsi said…
Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Jom viralkan berita baik ni 📢

1) Ni tentang hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 ambik penawar yang harga berpatutan tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.Sebelum tu nak pesan,jangan abaikan temujanji doktor kalau ada.

2)Dah ramai yg sembuh dengan asbab penawar ni yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil. Walaupon bahan semulajadi tapi amat berkesan sambil merawat bukan sekadar melegakan untuk sementara waktu.

3)Saya rasa xlengkap kalau saya explain satu persatu setiap jenis ubat ni.Lebih baik tanya sendiri pengasasnya sebab tiap penyakit ade ubt yang khusus. Baik bertanya sendiri pada pengasasnya dan beritahu anda sakit apa.Dia akan explain semuanya. Dia pon byk berdepan dgn pesakit knser sdri.

4) Selain kanser pon blh jugak cuba dan dah terbukti pon dengan testimoni. Contohnya
*-Denggi, Kencing Tikus, Jangkitan bawaan virus,Batu Karang, Gastrik, Gout , Asthma*Kerosakan paru2 akibat merokok,Paru2 berair,kerosakan hati dan hepatitis,Saraf,buah pinggang rosak (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.
memperlahankn pertumbuhan penyakit)

5) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan rawatan alternatif ini , contohnya
kencing manis seperti *kaki berlubang dan bernanah

Ini perkongsian dari pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die dh 3thn.

Sy nak share ubat ni pd org lain jugak, tiada penyakit yang tiada ubat selain daripada mati, cubalah sebab setiap penyakit ada harapan sembuh.Kelemahan hati + putus asa akan lebih memudarat kan penyakit.TAPI JANGAN ABAIKAN APOINTMENT DOKTOR kalau ada.

Nanti kalau nak ikhtiar dgn ubatan dia,blh la join group whatsApp pejuang2 kanser,pengasas ada dalam group tu jugak, boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl,contohnye:
~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dia dh sembuh walaupon doktor bgtau dia boleh hidup 1tahun je lagi.
Dia mengarang sebuah buku berkenaan pengalaman sendiri melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sebagai rawatan alternatif selari dengan rawatan doktor (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg dah sembuh dr kanser jus ni diambil selari dgn rawatan hospital.Apoinment x miss
~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Gurunya beritahu dia tak pernah nampak macam pesakit kanser tahap 4, sebab selalu nampak cergas.Asbab jus yang beri tenaga dan merawat.Dia minum jus ni dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~
▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ni,sekarang dah sembuh sepenuh nye. sel kanser dah tak ada.
~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- dah sembuh .
~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- Dah dapat kesan positif ,makin pulih.
~~~~~~~~

▪Puan Nor Sabariah
- Ada asthma sejak 11tahun dulu
-Selalu jatuh sakit sebab sesak nafas dan semput ,adakalanya kalau semput sampai tak mampu berdiri dan kena merangkak untuk bergerak
-Sering bergantung pada inhaler setiap pagi
-Setiap kali batuk teruk akan sesak nafas dan akan ke klinik untuk sedut gas
-Lepas minum jus herba, dia xsemput lagi bila batuk. Dah xpergi klinik lagi sedut gas, setiap waktu pagi xperlu guna inhaler macam dulu.
~~~~~~~~
9) Pesakit yang dah sembuh dari kanser menjalani kimo dan wajib minum jus kalau tak nanti effect dari kimo sangat ketara lemah nya jika tak ambil langsung.

NOTE :
Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa. Ia boleh diambil sebagai suplement.

Call order wasap@call
En mohd zuhairi 0174687570
0174687570

#sharing is caring


Unknown said…
Baguslah ada juga halaman yang amatlah berguna kepada saya yang memerlukan di dalam mengenal pasti apa itu ujian makmal

Popular posts from this blog

Cara untuk reset Printer Canon MP145

Tanya Sama Hati