Menjadi Menarik?

Tuesday, August 26, 2008 , , 0 Comments

Pagi tadi ade lab session pathophysiology of respiratory system. Ari ni belajar tengok slaid tisu2 peparu yang berpenyakit pneumonia yang terjangkit oleh komuniti (nama lainnya community acquired/atypical/interstitial pneumonia). Komuniti kat sini bermaksud ianya terjangkit oleh komuniti yang kecil contohnya kem tentera, kampung dan sebagainya. Biasenya pneumonia jenis ni disebabkan oleh bacteria Chlamydia dan Mycoplasma. Selain tu virus Influenza sama ada jenis A atau B, adenovirus dan rhinovirus pun boleh sebabkan penyakit ni.

Okes.. takmau cerita panjang2 pasal penyakit pneumonia yang bermacam2 jenis ni. Jom cite pasal lain pulak..

Habis aje kelas patho respi tadi, hujan turun dengan agak lebat. Aku yang masa tu kesorangan tak dapat nak balik, terkandas kat kedai makan. Jadi ape lagi, aku habiskan masa tu dengan makan nasik sambil kunyah lama2.haha.. Lepas aje makan, hujan masih tak berhenti lagi. Bukak buku la kejap. Sempat aku habis baca pasal kompononen2 mata, hujan masih taknak berhenti. Isk... redah aje lah..

Sampai kat pasaraya GIANT, aku masuk utk beli payung yang boleh lipat. Sekarang ni asyik hujan aje. Jadi aku rasa perlu utk aku beli sekaki payung untuk memudahkan aku bergerak kalau2 hujan. Selesai aje aku beli payung yang berharga RM15, (adush...mahalnye. kopak duit aku...), terus aku masuk ke kedai buku MPH.

Aku suka sangat masuk MPH ni. Boleh tengok2 buku. Selalunya aku datang untuk tengok2 aje dan baca kat situ (hehe...baca sikit2 aje tau). Nak beli kena tengok duit dulu. Kena timbang dulu duit makan macam mana, duit topup handset macam mana, macam2 lah. Maklum lah, student..

Sambil membelek2 buku, mata aku tertarik padsebuah buku karya Dato' Dr Fadzilah Kamsah. Tajuknya ialah TIP MENJADI INDIVIDU MENARIK.


Amik buku. Belek2...
Chapter:
  1. Definisi menarik, dari segi;
    1. fizikal,
    2. material,
    3. azimat, susuk,
    4. jawatan,
    5. luar biasa,
    6. pandai bercakap,
    7. populariti,
    8. suara,
    9. seksi utk menarik?
    10. daya penarik khalayak besar.
  2. Lelaki menarik dipandangan wanita
    1. kemas,
    2. kebijaksanaan emosi,
    3. dia seorang 'gentlemen',
    4. keyakinan diri,
    5. berjiwa romantik,
    6. sifak seorang pendidik
  3. Wanita menarik dipandangan lelaki;
    1. sifat dan tingkah lakunya lembut,
    2. ada sifat kebudakan,
    3. manja,
    4. ada sifat keibuan dan penyanyang.
    5. Ketampanan dan kecantikan dari dalam,
  4. Bagaimana lelaki dan wanita saling jatuh cinta;
    1. cinta itu ada banyak pintu,
    2. cinta pandang pertama,
    3. bagaimana chemistry seorang berfungsi
    4. wanita dan bapa mereka.
  5. Tips menajdi individu menarik;
    1. kecantikan dan ketampanan sosial,
    2. berjenaka,
    3. mudah mesra,
    4. sayang menyayangi orang lain spt menyayangi diri sendiri,
    5. senyum,
    6. mata yang senyum,
    7. mata tidak pandai menipu,
    8. bahasa senyum,
    9. kemahiran memuji,
    10. puji di khalayak,
    11. nasihat dengan bijaksana,
    12. selalu bersetuju,
    13. jangan suka berdebat,
    14. happy birthday to you
    15. mengorat bakal bapa mertua,
    16. gaya berjalan seorang gentlemen,
    17. dll....
  6. Menarik yang hakiki.

"Menarik ni"

Aku paling suka chapter 2, 5 dan 6 dan yang paling penting sekali chapter 7.

Lepas berkira2 akan ongkosnya, terus aje aku beli buku ni. Niat di hati nak menjadi orang yang menarik.hehe..


Perlu ke menjadi seorang yang menarik?

Jadi orang yang biasa2 aje tak boleh ke?

Emmm..aku rasa paling baik untuk menjawab soalan ni ialah bila kita tanya diri kita, apa kelebihan menjadi orang yang berpesonaliti menarik..

wink, wink ;;)



"Sebenarnya kita ada daya penarik, 
tetapi kita tidak perasan"



Astromas

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 comments:

Komen terhangat

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails

Pages - Menu