Doa Ramadhan Jibril. Benar atau Palsu?

Sunday, August 31, 2008 , 0 Comments

Assalamualaikum....

Setiap kali menjelang Ramadhan, pasti sahaja ada satu hadis yang sangat popular akan masuk ke dalam mail box, inbox SMS dan juga YM. Ramai betul yang rajin untuk kedepankannya kepad rakan2 lain. Hadis tersebut berbunyi begini;


salam.. saya mohon maaf atas salah silap (Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);

* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;

* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.) Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat. Oleh itu saya terlebih dahulu memohon maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengajakan... Wassalam

Hadis di atas kelihatannya menyeru kita agar meminta maaf dan bermaafan sesama sendiri dan orang sekitarnya sebelum datangnya bulan Ramadhan. Bagus sekali tujuaanya. Aku percaya tujuan mereka2 yang menghantar hadis ini adalah bertujuan baik juga.

Namun ramai yang kurang periksa akan apakah status hadis ini. Siapakah perawinya? Adakah hadis ini sahih, hasan, dhoif, atau palsu?


Mencari Kesahihan Hadis Ini.

Untuk mencari akan asal usul hadis ini, ada beberapa rakan bloggers yang berusaha untuk mencari hadis ini namun tidak berjumpa. Pelbagai kitab, CD koleksi hadis2 sahih dan bertanya kepada rakan2 yang menuntut jurusan ilmu hadis juga tidak dapat memberikan jawapan kepada status hadis ini. Malah kitab-kitab fiqh juga tidak membahaskan mengenai perlunya meminta maaf sebelum masuknya bulan Ramadhan bagi mengelakkan diabaikan puasa kita oleh Allah. Kebanyakkan yang menyebarkan hadis itu sendiri tidak sedar bahawa tidak semua hadis itu sahih (authentic) hanya sekiranya ia menyatakan Rasulullah bersabda atau Rasulullah melakukan itu dan ini.



Rasulullah SAW pernah bersabda:
قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِي
Katakanlah:  
Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar.
[al-Baqarah 2:111]

Maka, ingin aku ingatkan di sini agar rakan2 semua berhati-hatilah dalam menghantar apa2 hadis2 yang tidak dinyatakan siapakah periwayatnya kerana dibimbangi hadis tersebut tergolong dalam golongan hadis palsu.

Jika tidak pasti akan sesuatu hadis tersebut, maka disarankan untuk melakukan perkara berikut:
  1. Menyelidik dan menyemaknya bagi yang berkemampuan.
  2. Bertanya kepada yang lebih mengetahui terutama mengenai ilmu hadis .
  3. Berdiam diri daripada menyebarkannya sekiranya tidak mampu melakukan kedua-dua perkara diatas sehinggalah telah jelas hujah bahawa ianya sahih dan selamat disebarkan.

Walaubagaimanapun memohon maaf itu tetap perbuatan yang mulia.. Malah kita sentiasa diminta dan digalakkan untuk bermaafan antara satu sama lain. Lebih2 lagi dibulan Ramadhan yang mulia dan penuh berkat ini.

Ingin dikongsikan di sini akan satu hadis yang agak mirip dengan hadis di atas. Diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah radhiallahu’anhuma:

 
أن النبي صلى الله عليه وسلم رَقَى المِنبر فَلما رَقَى الدَّرجة الأُولى قال : ( آمِين ) ثُم رَقى الثَانية فَقال : ( آمِينَ ) ثُم رَقى الثَالثة فَقال : ( آمِينَ ) فقالوا : يا رسول الله سَمعنَاك تَقولُ : ( آمينَ ) ثَلاث مَرات ؟ قال : ( لَما رَقيتُ الدَّرجةَ الأُولى جَاءِني جِبريلُ صلى الله عليه وسلم فَقال : شَقي عَبدٌ أَدركَ رمضانَ فانسَلخَ مِنهُ ولَم يُغفَر لَه فَقلتُ : آمِينَ ، ثُم قَال شَقي عَبدٌ أَدرك والدَيهِ أَو أَحدَهُما فَلم يُدخِلاهُ الجنَّةَ . فَقلتُ : آمينَ . ثُم قَال شَقي عَبدٌ ذُكرتَ عِندهُ ولَم يُصلِ عَليك . فَقلتُ : آمينَ )

Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”.
Para sahabat bertanya.”Kenapa engkau berkata amin, amin, amin, wahai Rasulullah?” Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.
Kemudian Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’ “.
Kemudian Jibril berkata lagi.’Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’.”

[Dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari di dalam Adab al-Mufrad dan dinilai Sahih Lighairihi oleh al-Albani di dalam Sahih Adab al-Mufrad – no: 644]

Mohon agar dihentikan penyebaran hadis yang tidak dapat dipastikan asalnya ini. Sesungguhnya para sahabat sekalipun yang pernah hidup di zaman Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, mereka tidak mengamalkan sikap bermudah-mudahan dalam mennyampaikan hadis selepas kewafatan baginda. Mereka sangat teliti dan berhati-hati. Berbeza sekali dengan kita pada hari ini, dengar sahaja “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda” atau “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melakukan itu dan ini” terus kita sebarkan siap berserta emoticon senyuman tanpa teliti dan berhati-hati.

Wallahualam,

0 comments:

Selamat Hari Merdeka ke 51 & Selamat Berpuasa!

Saturday, August 30, 2008 0 Comments

Assalamualaikum....







Sedar tak sedar, esok dah 31 ogos 2008. Maknanya pada hari esok, negara Malaysia ku yang tercinta ni dah 51 tahun merdeka. Emm...dah lebih setengah abad Malaysia terlepas dari penjajahan kuasa asing. Biasanya, bila kita bercakap begini, akan ada sahaja suara2 yang berkata kita masih lagi tidak betul2 bebas. Masih ada penjajahan minda, ekonomi, sosial, agama dan sebagainya.



Memang aku juga setuju dengan pendapat ini. Kadang2 aku tertanya, wujudkah negara yang tidak terjajah negaranya dengan unsur2 negara lain (atau digelar 'penjajah')? Namun aku rasa agak penting untuk kita meletakkan maksud penjajahan selepas merdeka ini dengan definisi yang lebih jelas akan batas2nya. Adakah jika kita menggunakan teknologi Jepun atau Amerika, maka kita terjajah dari ekonomi dengan mereka? Adakah jika kita mendengar lagu2 Inggeris, Jepun (ada ke?...ehe...) ataupun contoh paling dekat lagu2 Indonesia, maka kita diketegorikan sebagai terjajah deria pendengarannya (haha)?



Ramai orang mempunyai definisi dan pemikiran yang berbeza Bagi mereka yang agak kritikal, boleh dikatakan semua unsur2 negara luar yang menyelinap masuk dikatakan sebagai penjajahan. Bagi yang berfikiran rileks sikit, ataupun mereka yang menganggap diri mereka global, maka tidak semua yang masuk itu dikatakan sebagai penjajahan.



Bagi aku sendiri, kita tidak seharusnya berfikiran secara telalu ekstrim dan tidak pula terlalu longgar. Kita memang tidak dapat lari dari kesan pengglobalan Malaysia yang mendapat kesan dari keadaan dan perkembangan arus dunia. Kadang kala arus di luar sana adalah lebih baik dari sini, maka terpaksa kita meminta bantuan mereka untuk perbaikkan arus di sini. Namun untuk meminta dan menggunakan pertolongan itu seharusnya dengan cara yang cerdik dan dengan harapan akan dapat membantu kita untuk melonjak ke arah yang lebih tinggi. Contoh yang aku ingin kaitkan di sini ialah syarikat kereta nasional kesayangan rakyat Malaysia, iaitu Proton.



Dahulunya, Proton kelihatan begitu tegar dalam menegaskan pendiriannya untuk membangun dengan cara dan formula yang tersendiri, iaitu tanpa bantuan pengeluar kereta yang lain. Bagus sekali semangat itu. Aku suka. Ini boleh diibaratkan seperti negara Jepun yang berjaya mencapai satu tahap kejayaan dalam ekonominya dengan usaha gigih dan buah fikiran rakyatnya sendiri. Namun jika dilihatkan pada situasi semasa dalam industri permotoran, penggabungan kerjasama antara pengeluar dalam membangunkan teknologi dan kereta baru adalah perkara yang biasa dan telah berjaya membuahkan hasil yang lebih baik dan cepat. Lihat sahaja kereta Skoda yang berkerjasama dengan syarikat gergasi German, Volkswagen, lalu menghasilkan kereta yang hebat berjenama Skoda. Contoh lain ialah SsangYong yang memakai enjin dan kepakaran BMW. Maka lahirlah kereta Ssang Yong yang kita lihat sebagai kereta mewah dan hebat.



Bagi saya, tidak salah jika kita menerima dan meniru acuan orang lain yang telah berjaya bertujuan untu membangunkan diri sendiri. Namun menjadi lebih baik jika kita kemudiannya mengolahnya dengan cara kita sendiri menjadi sesuatu yang lebih baik. Dengan mengekalkan identiti Malaysia yang unik ini, pasti kita akan membangun di mata dunia dengan profil yang tersendiri. Saya suka sekali dengan pernyataan berikut;


Berfikir Secara Global, Bertindak Secara Glokal
Membangun Tanpa Hilang Identiti dan Pegangan.




Selamat Hari Merdeka ke 51 dan Selamat Berpuasa.



Selamat datang bulan Ramadhan Al-Mubarak







Salam dari saya,

Mohd Rizuan Bin Ali.

0 comments:

Kerja, Kerja dan Kerja!

Thursday, August 28, 2008 0 Comments

Assignments dan kerja yang aku perlu buat sekarang:
  1. Pathophysiology of Cardiovascular system
    • Types : Presentation with power point slides,
    • Title : Pulmonary stenosis (penyempitan salur darah dari jantung ke peparu)
    • Date of presentation : 3rd of September, Wednesday
    • To Do : Be prepared with the pathogenesis of pulmonary stenosis
    • Notes : 
      • Other presenter : Tasha and Hafifi
  2. Pathophysiology of Gastrointestinal system
    • Types : Presentation with power point slides,
    • Title : Cholielithiasis (batu karang dalam pundi hempedu),
    • Date of presentation : 4th of September 2008, Thursday.
    • To Do : Prepare the slides and do practice for the presentation
  3. Pathophysiology of Nervous System
    1. Types : Presentation with power point slides,
    2. Title : Not yet known,
    3. Date of presentation : Maybe on 6th of September,
    4. To Do : Ask Mohana about the title, prepare the slides
    5. Notes :
      1. Members : Hafifi, Hafzan, Ejoi, Lim Zi Fan, Fadlon, Najib, Aku..
  4. Pathophysiology of Respiratory
    1. Types : Presentation with power point slides, then submit the assignment on the topic,
    2. Title : Hemothorax (pendarahan di rongga antara peparu dan dinding dada),
    3. Date of presentation/submission : 8th/9th or 15th/16th of September 2008, (not yet confirmed),
    4. To Do : Prepare pathogenesis, clinical feutures and diagnosis of hemothorax,
    5. Notes :
      • Group members : Zareen & Tasha
      • Assignment must not be more than 5 pages (alhamdulillah...hehe)
  5. MSU Medical Science Club Launching Ceremony:
    1. Task : Finish the launching slaids, create a banner for the promotion.
    2. Date line : Before 9th of September 2008
Adui...banyaknye assignment, presentation dan kerja aku nak kena buat. Senarai kat atas ni belum lagi termasuk nak stadi benda baru belajar, nak revise benda2 yang dah lepas, tugas sebagai webmaster MSC, dan kerja2 yang aku skip kat sini. 

To my lovely adik Nana, sori yep sebab abang agak bizi sket.
Harap Nana faham ;)

0 comments:

Modem dan Thumbdrive Yang Bagus?!

Wednesday, August 27, 2008 , 0 Comments

Masa : 12.30pm
Lokasi : Depan komputer, depan sliding door
Situasi : Tengah tidur (hehe...)

Tiba2 ada suara berkumandang,

"Wan2, bangun! Nak pegi beli modem tak?"

Aduih..kaco betul aku tido... Emm...Punya la lewat aku bangun hari ni. Semalam aku tidur lewat. Dalam pukul 3 lebih sebab buat slaid untuk presentation pasal pulmonary stenosis. Pulmonary stenosis ni bermaksud kesempitan berlaku di arteri pulmonari yang menyebabkan darah dari ventrikel kanan jantung tak dapat untuk mengalir ke peparu dengan baik. Sempit ni biasanya terjadi disebabkan masalah pada injap semilunar yang tak dapat terbuka dengan baik masa jantung kanan sedang mengepam.

Tengok jam, dah kul 12.30pm

Aku pun bergegas bangun. Aku dah janji ngan Shah untuk pegi beli modem tengah hari ni kat Taman Intan, dekat Jaya Jusco Bukit Raja. Modem umah aku dah ada masalah. Asyik connect, putus, connect, putus balik. Sampai aku nak buat kerja pun susah.

----------------------------------

Tempat yang kitorang pergi ni bukan kedai komputer biasa, tapi merupakan kedai dealer barangan komputer. Disebabkan statusnya sebagai dealer, maka barang yang ada kat situ jauh lagi murah dari kedai2 komputer yang biasa. Nasib baik tempat ni terima pembelian sikit2.

Tapi sayangnya modem yang ada kat tempat tu berjenama Shiro aje. Alamak, modem yang tak terkenal ni susah sikit untuk dipercayai. Takut2 jugak kalau lepas beli, dua tiga bulan terus ada masalah. Jenama ni pun kali pertama kali aku dengar. Kalau tanya orang lain pasal jenama Shiro ni, aku pasti diorang akan balas balik macam berikut;

"Shiro? Ape benda tu? Boleh makan ke?"
hehe.

Kansel lah kalau macam ni. Aku rasa elok aku pergi kat Plaza Alam Sentral di Shah Alam untuk beli modem D-Link yang sememangnya boleh dipercayai. Tapi sebelum aku balik, aku sempat beli satu thumbdrive berjenama King Max. Harga RM38 untuk kapasiti 4 gigabyte.

----------------------------------

Thumbdrive @ Flashdrive @ Pendrive ?


Sebenarnya semua tu benda yang sama aje. Tapi aku lebih gemar menyebutnya sebagai pendrive. Ada banyak jenama benda ni. Antara pendrive yang popular ialah Kingstone, SanDisk, Apacer, Toshiba dan lain2. Pendrive yang aku beli kali ni berjenama KingMax. Ni kali pertama aku pakai pendrive jenama ni. Tapi tak kisahlah jenama apa pun. Asalkan 'prestasi' pendrive ni bagus.

"Prestasi? Prestasi ape?" 
 
kata hati orang yang tengah baca entri aku ni. (hehe...)

Ramai yang tak tahu apa beza antara pendrive berkapasiti 1 gig tetapi mempunyai harga yang berbeza. Kalau ikutkan hati, mesti beli yang murah punya. kan2? Gila ke apa nak beli jenama lain yang mahal padahal ada pendrive lain yang sama tapi murah.

Sebenarnya, setiap satu pendrive berlainan jenama (tetapi berkapasiti yang sama) mempunyai kelajuan yang berbeza2 untuk membaca (read) dan menulis (write) sesuatu maklumat. Keupayaan menulis dan membaca ni biasanya ditulis menggunakan skala megabyte per second (mb/s)

Kebiasaan pendrive yang murah, mempunyai kadar read dan write yang rendah. Maka apabila kita nak pindahkan fail dokumen, gambar atau sebagainya, ia akan mengambil masa yang lebih lama untuk selesai berbanding pendrive yang baik. Jadi bila anda sedang berkira2 untuk membeli pendrive, tentu anda akan berada dalam keadaan dilema untuk memilih harga yang murah atau yang lebih mahal tapi lagi cepat prestasinya.

Kadang kala menjadi satu masalah apabila pada pakej bungkusan pendrive tersebut tidak dinyatakan akan spesifikasinya. Masalah ni biasanya terdapat pada pendrive yang murah yang mana pengeluar mungkin cuba untuk mengelakkan kelemahan pendrive keluarannya terdedah kepada umum.

Pendrive KingMax yang saya beli ini adalah dari siri U Drive. Terdapat empat warna yang menunjukkan kapasiti storannya. Warna merah untuk 1gb, putih untuk 2gb, hitam untuk 4gb, dan biru muda untuk 8gb. Saya punya berwarna hitam.
Berikut adalah spesifikasi pendrive saya yang ambil dari laman web KingMax.
.Compliant with USB2.0 (merujuk kepada versi USB yang agak terkini, jangan beli versi yang rendah dari ini)
 .Plug'n'Play compatible
Read : 20MB/s ; Write : 7MB/s (merujuk kelajuan membaca dan menulis data)
.Support Windows Vista/XP/2000/ME, Linux and MAC OS.
.Support Windows Ready Boost
Source : http://www.kingmax.com/products/ud/udrive.htm

Berikut adalah perbandingan kelajuan antara pendrive berkapasiti 4gb yang popular dan biasa dibeli. Harga ini adalah harga dari kedai di Lowyat, iaitu PCzone SDN BHD.
Kingstone Data Traveller 1 : write 3mb/s, read 6mb/s, RM 43
KingMax U Drive : write 7mb/s, read 20mb/s, RM 50
SanDisk Cruzer Skin : write 6mb/s, read 9mb/s, RM 60
Jadi harap lepas ini anda akan menjadi lebih bijak ketika membeli pendrive ;)

0 comments:

Anwar Menang Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh

Tuesday, August 26, 2008 0 Comments

BUKIT MERTAJAM : Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh apabila calonnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan majoriti undi 15,671 mengalahkan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Arif Shah Omar Shah dan Hanafi Mamat daripada Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim).

Anwar memperoleh 31,195 undi, Arif Shah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seberang Jaya dengan 15,524 undi, manakala Hanafi yang juga Presiden Akim hanya memperoleh 92 undi, sekali gus hilang wang pertaruhan.

Keputusan diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Roslan Yahaya di pusat penjumlahan undi di Dewan Aminuddin Baki, Institut Perguruan Tuanku Bainun, Mengkuang, pada jam 10.12 malam. [Baca seterusnya...]

0 comments:

Menjadi Menarik?

Tuesday, August 26, 2008 , , 0 Comments

Pagi tadi ade lab session pathophysiology of respiratory system. Ari ni belajar tengok slaid tisu2 peparu yang berpenyakit pneumonia yang terjangkit oleh komuniti (nama lainnya community acquired/atypical/interstitial pneumonia). Komuniti kat sini bermaksud ianya terjangkit oleh komuniti yang kecil contohnya kem tentera, kampung dan sebagainya. Biasenya pneumonia jenis ni disebabkan oleh bacteria Chlamydia dan Mycoplasma. Selain tu virus Influenza sama ada jenis A atau B, adenovirus dan rhinovirus pun boleh sebabkan penyakit ni.

Okes.. takmau cerita panjang2 pasal penyakit pneumonia yang bermacam2 jenis ni. Jom cite pasal lain pulak..

Habis aje kelas patho respi tadi, hujan turun dengan agak lebat. Aku yang masa tu kesorangan tak dapat nak balik, terkandas kat kedai makan. Jadi ape lagi, aku habiskan masa tu dengan makan nasik sambil kunyah lama2.haha.. Lepas aje makan, hujan masih tak berhenti lagi. Bukak buku la kejap. Sempat aku habis baca pasal kompononen2 mata, hujan masih taknak berhenti. Isk... redah aje lah..

Sampai kat pasaraya GIANT, aku masuk utk beli payung yang boleh lipat. Sekarang ni asyik hujan aje. Jadi aku rasa perlu utk aku beli sekaki payung untuk memudahkan aku bergerak kalau2 hujan. Selesai aje aku beli payung yang berharga RM15, (adush...mahalnye. kopak duit aku...), terus aku masuk ke kedai buku MPH.

Aku suka sangat masuk MPH ni. Boleh tengok2 buku. Selalunya aku datang untuk tengok2 aje dan baca kat situ (hehe...baca sikit2 aje tau). Nak beli kena tengok duit dulu. Kena timbang dulu duit makan macam mana, duit topup handset macam mana, macam2 lah. Maklum lah, student..

Sambil membelek2 buku, mata aku tertarik padsebuah buku karya Dato' Dr Fadzilah Kamsah. Tajuknya ialah TIP MENJADI INDIVIDU MENARIK.


Amik buku. Belek2...
Chapter:
  1. Definisi menarik, dari segi;
    1. fizikal,
    2. material,
    3. azimat, susuk,
    4. jawatan,
    5. luar biasa,
    6. pandai bercakap,
    7. populariti,
    8. suara,
    9. seksi utk menarik?
    10. daya penarik khalayak besar.
  2. Lelaki menarik dipandangan wanita
    1. kemas,
    2. kebijaksanaan emosi,
    3. dia seorang 'gentlemen',
    4. keyakinan diri,
    5. berjiwa romantik,
    6. sifak seorang pendidik
  3. Wanita menarik dipandangan lelaki;
    1. sifat dan tingkah lakunya lembut,
    2. ada sifat kebudakan,
    3. manja,
    4. ada sifat keibuan dan penyanyang.
    5. Ketampanan dan kecantikan dari dalam,
  4. Bagaimana lelaki dan wanita saling jatuh cinta;
    1. cinta itu ada banyak pintu,
    2. cinta pandang pertama,
    3. bagaimana chemistry seorang berfungsi
    4. wanita dan bapa mereka.
  5. Tips menajdi individu menarik;
    1. kecantikan dan ketampanan sosial,
    2. berjenaka,
    3. mudah mesra,
    4. sayang menyayangi orang lain spt menyayangi diri sendiri,
    5. senyum,
    6. mata yang senyum,
    7. mata tidak pandai menipu,
    8. bahasa senyum,
    9. kemahiran memuji,
    10. puji di khalayak,
    11. nasihat dengan bijaksana,
    12. selalu bersetuju,
    13. jangan suka berdebat,
    14. happy birthday to you
    15. mengorat bakal bapa mertua,
    16. gaya berjalan seorang gentlemen,
    17. dll....
  6. Menarik yang hakiki.

"Menarik ni"

Aku paling suka chapter 2, 5 dan 6 dan yang paling penting sekali chapter 7.

Lepas berkira2 akan ongkosnya, terus aje aku beli buku ni. Niat di hati nak menjadi orang yang menarik.hehe..


Perlu ke menjadi seorang yang menarik?

Jadi orang yang biasa2 aje tak boleh ke?

Emmm..aku rasa paling baik untuk menjawab soalan ni ialah bila kita tanya diri kita, apa kelebihan menjadi orang yang berpesonaliti menarik..

wink, wink ;;)



"Sebenarnya kita ada daya penarik, 
tetapi kita tidak perasan"



0 comments:

Mimpi panjang2

Friday, August 22, 2008 0 Comments

Emmm...dua tiga ari ni aku bizi sket.
Banyak benda nak buat.
Terutamanya bila Medical Science Club launching ceremony dah dekat..
Setelah beberapa kali ditunda, insyaAllah ceremony tu akan diadakan pada  09/09/08 ni..
Time puasa tu...
So aku selaku AJK webmaster, ade beberape perkara aku perlu setelkan;
  1. Siapkan slaid introduction of MSC.
  2. Slaid/flash perlancaran kelab.
  3. Diikuti dengan pelancaran logo & website MSC sekali..
  4. Tempah banner dan banting
 -------------------------------------------

Emm...dua tiga hari ni aku kalo tido aje mesti mimpi panjang2..
tak tahu kenape..
letih tau kalo tido mimpi panjang2 ni...
Dua tiga hari lepas aku mimpi nak tanam mayat sorang perempuan Cina...
siap kena serang dengan sorang laki yang bertangan ubi lak tu..
letih aku mengelak kiri dan kanan (walo dalam mimpi..hehe)
Then kelmarin dulu, aku mimpi ada orang mati eksiden..
Dalam cite tu aku mimpi aku jadik hero selamatkn orang tu..
hehe..
pagi ni lak ntah ape aku mimpi..dah lupe..hehe..

Harap malam ni boleh tido dengan tenang....

0 comments:

Selamat Pengantin Baru Sh. Nabilla & Syafuan!

Sunday, August 17, 2008 0 Comments


Pada 16 Ogos 2008, kawan aku, Sharifah Nabilla Bt Syed Omar telah melangsungkan perkahwinan dengan jejaka pilihannye iatu Mohammad Syafuan Bin Bakhtiar. Aku yang time tu segak bersampin (ehem ehem) menjadi pengapit raja sehari tu bersama member aku iaitu cik Syikin. Aku doakan korang berdua selamat berbahagia dan terus berkekalan sehingga ke anak cucu.

Ya Allah Ya Tuhan Kami
Berkatilah
Mohammad Syafuan & Sharifah Nabilla
dengan jodoh yang berkekalan,
limpahkan lah rahmat Mu ke atas pasangan suami isteri ini.
Berkatilah kehidupan mereka dunia dan akhiraat,
Jadikanlah rumahtangga mereka aman dan bahagia dalam ketaatan terhadap Mu,
Serta teguhkanlah keimanan mereka terhadap Mu.

Ya Allah Rabbal Izzati,
Kurniakanlah zuriat yang soleh dan solehah kepada mereka,
Murahkanlah rezekiu mereka dan
berikanlah petunjuk ke jalan yang benar dan yang Engkau redhai.

Ya Allah,
Engkau kurniakanlah kepada
Mohammad Syafuan & Sharifah Nabilla
kasih sayang yang abadi sepertimana yang Engkau kurniakan kepada
Nabi Adam dan Hawa,
Nabi Yusuf dan Zulaikha,
Nabi Muhammad SAW dan Khadijah.

Sempurnakanlah agama mereka dengan memberkati ikatan ini.
Sesungguhnya agama Engkau Maha Penyanyang.
Amin Ya rabbal Alamin.


Jom kita tgk sket gambar2 yg kitorang posing ari tu ;)
Aku dikelilingi oleh bakal2 isteri :D
Posing jgn x posing
Posing lagi sebelum pengantin lelaki datang
Pak Pung Pak Pung!
jalan leklok, jatuh kang
Selamat pengantin baru!

0 comments:

Lega, kawin dan rindu....

Sunday, August 17, 2008 0 Comments

Assalamualaikum....

Actually mood x berape nak ade utk aku menulis kat sini..
tp terasa jgk nak menaip kat cini..
hehe..
mcm xde keje lain.

aku baru aje abis midsem exam.
Lega..lega...lega...
letih betul bila datang minggu exam ni..
rasa mcm nak cepat abis aje..
tp skang dah abis,
so jom kita enjoyyyy
haha..
ape punya mood da...

Emm..
semalam aku pegi kenduri kawin kawan aku..
dah kawin kawan aku sorang ni..
alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar aje.
semalam aku jadi pengapit for the 1st time in my life..
cuak2 jgk..
hahaha..
kawan2 aku ade amik gmbar smlm..
nnti aku upload kat sini..
tak sbr jgk aku nak tgk
hehe

okes..tukar topik lain pulak..
semalam adik bucuk aku, Nana, tepon..
angkat2 aje aku dah dgr suara dia nangis..
alamak, nape ni?
time tu aku tgh masak kat dapur..
aku tanya la nape dia nangis?
dia kata xde pe2 lah...
aku tanya lagi, ada orang buat dia sedih ke?
dia kata xde,  abes tu nape?
dia tetap takmo ckap..
emm..
aku agak dia nangis sbb rindu kat aku kot..
hehe..
tanye dia, tp dia x ngaku...

actually dah dua tiga ari dia msg aku,
tp aku x balas,,,
bkn pe,
x sempat nak balas..
email dia pun aku x terbalas..
aku agak mgkin sbb ni..
sblm dia letak tepon aku ckp suh dia citekan kat email..

dlm kul 1.30 g2, dia antar email..
oh..rupanye2 dia risau nape aku x bls msg dia..
dia igt dia ada wat salah kat aku..
hehe..
ape la adik comel aku ni..
mana ada dik..
Abg just bizi aje..
dia kata aku ni jahat sbb buat dia jadi risau..
hehe..
hari ni aku dah reply email tu..
x sabar nk baca email bls dari dia..
:)
Nana!!!!!,,,,
Abg pun rindu jgk kat Nana
Sori sbb abg bizi sket..
hope Nana paham
:)

0 comments:

Abes exam!

Saturday, August 16, 2008 0 Comments

Hari ni hari last paper midsem aku. Lega rasanya.hehe.. Pagi tadi paper pathophysiology of Respiratory sytem. Antara soalan yg ditanya ialah basic pathogenesis of pulmonary disease, pasal rhinitis, acute sinusitis, trachea collapse dan last skali respiratory failure. Aku tadi masa awal2 masuk exam, otak aku jadi blur2 sikit. Bile tengok soalan rasa macam tak penah baca atau ingat2 lupa. Tapi last2 baru otak aku naik pickup balik. Nak kena panaskan dulu rupanya.hehe.

Masa dua jam yang diberi tu macam biasalah membuatkan aku terkejar2 nak jawab soalan2 yang banyak tu. Korang bayangkan kitorang kena jawab 5 esei dalam masa 2 jam. Setiap esei berharga 16 markah. Markah yang lebih2nya ada kat soalan MCQ. Apa2pun, aku agak berpuas hati dengan jawapan aku tadi. Puas jugak menggoreng ayat tadi.hehe.. Resultnya kita tengok same2 nanti.

............exam tamat...........

Untuk meraikan kemerdekaan sempena berakhirnya midsem, aku, Shasha dan Yati pergi main boling kat Ole-Ole Seksyen 18. Terer jugak rupanya si Shasha ni. Kalah aku dengan dia.hahaha.. Lepas abis aje main boling & beberapa aktiviti lain, aku temankan cik akak dua orang ni untuk beli2 baju untuk diorang pakai masa Nabila kawin esok. Aku bab shopping2 ni letih sikit. Maklumlah, lelaki.hehe. Mana ada lelaki boleh tahan shopping lama2. Ada ke? Kalau ada pun mungkin beberapa kerat aje.
 
Macam mana la nanti nak kena teman isteri pergi shopping! hehe..Esok, kawan aku si cik Syarifah Nabila Bt Syed Omar (selepas ni bergelar puan) akan bernikah dgn Abg Wan. InsyaAllah esok aku akan jadi pengapit Abg Wan. hehe.. Cuak jugak aku rasa. Kalau aku pun dah cuak, ape lagi si pengantin tu.haha..

Harap semuanya berjalan dgn lancar esok. ;) wink


0 comments:

Mid Sem Exam!

Thursday, August 14, 2008 0 Comments

Assalamualaikum.....

Disebabkan sekarang ni adalah minggu midsem exam, maka aku akan buat post ini dalam masa sepuluh minit sahaja. Mula dari sekarang!

Hype semua.. lame betul tak update blog ni.. Boleh tahan bizi sekarang ni. Esok adalah last paper. Tak sabar nak habis. Esok paper patho of respiratory system. Banyak jugak nak cover ni. Terutama pasal histology yang aku tak berapa nak mahir. InsyaAllah sekejap lagi aku cuba fahamkan diri pasal benda tu.

Sekarang ni aku dalam proses menyiapkan surat agreement MARA. Alhamdulillah lulus jugak pinjaman aku ni. Menunggu selama setengah tahun tu... Berbaloi jugak..hehe.. So lepas ni insyaAllah aku takkan kekeringan duit lagi sebab dapat elaun MARA RM700. So tak payah nak menyusahkan Mak aku lagi.. Kesian dia banyak benda nak kena bayar.

Lepas aje habis midsem exam ni, banyak perkara aku nak kena buat. Kebanyakkannya adalah mengenai website Medical Science Club, pasal astronomi sikit2 dan laen2.
  1. Ambil biografi semua doktor2 yang mengajar kat fakulti perubatan MSU ni untuk diletakkan kat website MSC.
  2. Siapkan proposal mengenai penubuhan laman web gross anatomy - layer by layer. InsyaAllah bulan Oktober ni akan ada cadaver (mayat) akan sampai. Jadi website ni berkait dengan gambar anatomi sebelum dipotong, kemudian masuk ke lapisan seterusnya sehinggalah sampai ke organ paling dalam sekali. Suka tak dengan idea ni?
  3. Update website MSC dan Astromas.
  4. Siapkan artikel Dewan Kosmik isu Oktober.
  5. Siapkan kerja buku.
Okes. Countdown dah tinggal 21 saat lagi. So aku kena stadi pulak. Caiyok buat aku!

0 comments:

Komen terhangat

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails

Pages - Menu