Peristiwa Astronomi akan datang

Sunday, November 08, 2009 3 Comments

Assalamualaikum....

Semalam aku ke Balai Seni Lukis Negara sebab ada progam astronomi kat sana. Jadi semalam  ingat nak buat cerapan bintang tapi nasib tak berapa baik sebab hujan. Jadi Kitorang lebih habiskan masa dengan bersembang akan aktiviti astronomi dan peristiwa yang lepas dan akan datang.

Sedikit info cepat untuk korang. Nanti perinciannya aku postkan kemudian.

1. Peristiwa hujan meteor Leonid - 17/18hb Nov - peluang untuk melihat sehingga 1000 tahi bintang dalam masa sejam menggunakan mata kasar!

2. Peristiwa hujan meteor Geminid - malam 13/14 Disember - Peluang untuk melihat sehingga 120 tahi bintang dalam masa sejam.

3. Gerhana bulan separa - 1 Januari 2010 - 3 pagi. - Jugak boleh tengok dengan mata kasar.

4. Gerhana matahari annular (cincin) - 15 Januari - 1 petang - ni nak tengok kena ada penapis.

Enjoy!


Salam dari budaksepet,




Astromas

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

3 comments:

wild bunny said...

peristiwa birthday sha - 21 nov, 12am
hehe

anonymous said...

thanx for the info dear..

looking fwd for that event..

btw.. tahi2 yg berguguran tu busuk x? hahaha

Astromas said...

Sama2 kak Anonymous...

Nnt Sha cuba la tgk kat sana tau. ;)

Komen terhangat

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails

Pages - Menu