Ada yang kita rasa tak penting
Assalamualaikum & hai.. Sebulan yang lepas, mak aku mengadu yang dia rasa macam hanyut2 aje. Rasa pening kepala pun ada. Jadi aku pun bawalah mak ke klinik kesihatan kat Badang, Kota Bharu. Setelah diperiksa, rupa2nya tekanan darah mak aku dah naik sampai ke 170mmHg systolik. Ni dah kira masuk hypertension a.k.a tekanan darah tinggi. Patut la mak aku rasa pening2. Sebelum ni mak aku tak ada penyakit lain, termasuklah kencing manis. Sambil2 aku duk menuggu mak aku mendapatkan rawatan tu, aku sempat sembang2 dengan patient yang sedang menunggu. Ada seorang makcik tu cakap yang dia datang dari kampung yang berhampiran semata2 nak check tekanan darah suami dia. Kalau naik prebet sapu mau makan puluh2 ringgit. Ada sesetengah yang lain sanggup datang menumpang kereta orang atau naik bas dalam keadaan yang tua dan uzur semata2 nak periksa tekanan darah kat klinik kesihatan. Benda ni buat aku terfikir. Kasihan kat diorang datang dari jauh semata2 nak check tekanan darah, bl...